Matej Valuch - Univerzita samoty recenzia

20. září 2014 v 18:49 | Dena Hviezdička |  Moje záujmy
ČLÁNEK JE PŘIŘAZEN K TÉMATU TÝDNE "UČÍM SE ŽÍT"

Témou týždňa je Učím se žít(hoci nikde inde okrem blogu TT sa to nepíše), tak som sa rozhodla, že napíšem recenziu na knihu, ktorá ma, a verím, že aj mnoho iných ľudí tiež naučila lepšie žiť.

Záujem o túto knihu bol v prvom rade vďaka tomu, že pán Valuch je z Dubnice nad Váhom(ako ja), jeho brat robí v knižnici, ktorú nepravidelne navštevujem a navyše kámoší s mojim bývalým učiteľom angličtiny(najkrajší telepat), ktorý mi vlastne aj zohnal tú knihu aj s venovaním :-). Ešte raz ďakujem.

Skutočný príbeh Slováka uväzneného v Iráne

V krátkej autobiografii pod názvom Univerzita Samoty zachytáva svoj polročný pobyt v jednom z najznámejších a najbrutálnejších väzení sveta, Evin Prison v Teheráne. Tu bojuje nielen s nepriazňou osudu, s ťažkými podmienkami na samotke a s nátlakom, ktorý naňho nepretržite vyvíjali, ale tvrdý boj sa odohráva aj v jeho mysli - čelí strate ideálov o svete a sebe samom. V neustálom kolotočinezabudnuteľných zážitkov, ničivých myšlienok a príbehov iných väzňov, ktorých časom spoznáva, sa opakovane presviedča o zmysle svojho utrpenia a získava nový pohľad na svet a na vlastný život. (zdroj fotky a tohto textu/popisu+ viac info + možnosť zakúpiť knihu)

Môj názor:
Mne osobne táto kniha veľmi veľa dala. Keby sa ma niekto pýtal, že ktorá kniha je moja obľúbená, určite poviem, že Matej Valuch - Univerzita samoty. Nie som nejaká vášnivá čítateľka, ktorej čítanie kníh patrí medzi jej hlavné hobby a týždenne musí prečítať aspoň 2 knihy, no napriek tomu som okrem tejto knihy ešte nejaké prečítala, jo boli dobré, boli vtipné, ale nič mi nedali, a ak aj hej(lebo každá kniha niečo dá), tak naozaj iba zlomok toho, čo mi dala Univerzita samoty. Táto kniha ma vlastne tiež naučila žiť o niečo lepší život, Matejove myšlienky ma často nútili k zamysleniu sa a zvážením zmeny zmýšľania/správania. Veľmi sa mi páčia jeho názory a myšlienkové pochody, v niektorých sa zhodujeme, v niektorých mám pocit, ako keby ma navádzal na správny názor. Ale je pravda, že niektoré máme aj odlišné, napr. a vlastne asi aj jediný, že by sa mladí mali na istý čas posielať do kláštora, ja osobne by som tam pol roka v tichosti neprežila :-D, ale tiež to má svoje opodstatnenie a možno(takmer určite) by to nakoniec aj bolo prínosné. Síce Matejove uväznenie bolo absolútne bezdôvodné, ale ten pobyt tam mu a aj nám aj napriek tomu priniesol veľa. Ja osobne by som normálne dala túto knihu ako povinné čítanie napr. pre deviatakov, lebo pri čítaní tejto knihy sa nedá nemyslieť a všetko, čo čítaš, sa ti ukladá, núti ťa premýšľať a ovplyvňuje ťa to, samozrejme, k lepšiemu. Ale to s tým povinným čítanám sa asi nesplní(keď teraz aspoň my na litike nemáme okrem učebnice žiadne povinné čítanie nejakej konkrétnej knihy), ale môžem vám ju vrelo doporučiť. A nebojte sa, síce je tam popísaný aj priebeh pobytu vo väzení a čo sa tam vlastne všetko dialo, ale nie je to zase až tak brutálne, ja osobne som preskočila iba asi 3 riadky, ktoré boli už na mňa príliš, inak sa to dá v pohode čítať aj pre slabšie povahy.

Kniha, ktorá otvorí oči! Vrelo doporučujem. A moje hodnotenie? 100 bodov (na stupnici 1-10 :-D).

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.